Korona-henvendelser overbelaster legevakt og 113

Legevakta i Trondheim får nå så mange henvendelser i helgene at de ikke klarer å besvare mer enn 60 prosent. Mange ringer derfor 113, eller møter direkte på Legevakta.

Sist oppdatert: 29.10.2021

Bilde av mann som snakker i telefon
Mange ringer legevakt og 113 med korona-spørsmål

Pasienter ringer 113 (AMK-sentralen) når de ikke får svar hos Legevakta, men uten at det er snakk om akuttsituasjoner. Mange har luftveissymptomer og spørsmål knyttet til korona. Dette har gjentatt seg hver helg i flere uker, og det legger beslag på telefonlinjene til AMK-sentralen. Mange av disse er unge voksne med lette symptomer som kan kontakte fastlege eller koronatelefonen.

- Dette er henvendelser som koronatelefonen kan håndtere. Koronatelefonen er fortsatt åpen hver dag på dagtid, sier kommuneoverlege Tove Røsstad.

Koronatelefonens åpningstider er kl. 08.30-15.15 (hverdager) og 11.00-18.00 (lørdag og søndag).

Mange møter også direkte hos Legevakta. Dette medfører lenger ventetid, blant annet fordi disse ikke er registrert vurdert eller smitte-screenet før oppmøte.

Det forventes nå en økning i henvendelser om barn med luftveissykdom, ettersom det er økning i RS-virus. Disse vil både fastlege og legevakt prioritere.

- Det er viktig at innbyggerne ringer Legevakta kun når det er snakk om akutt oppstått sykdom eller skade. Resten skal håndteres av fastleger, understreker Røsstad.

Helse og velferd

Korona

A03-P1-EPI001